På den här fliken kan du hitta många olika typer av trycksaker, typ reklam, kataloger, vykort, redovisningar, brev till personal, mm, mm. Du kan även ta en nostalgitripp med gamla julklappar som förärats medarbetarna genom åren.
Har du gamla Televerket/Telia trycksaker, julklappar eller annat hemma som kan vara av intresse. Ta en bild med mobilkameran (andra kameror går lika bra), skriv någon liten kommentar eller minne och maila till webbansvarig så andra MAS:are kan få göra lite nostalgiturer på hemsidan.
Har du bjudit in någon besökare till Farstaanläggningen med ett sånt här vykort?
Även på Telia-tiden fick besökare detaljerad information om kollektiva färdmedel till Farsta. Kanske inte var så lätt att hitta mellan alla hus och alla olika entréer.
Kanske inte avsedd som information till alla medborgare i riket. Verkar ha influerats av Försvarets förkortningsbruk. Har du läst den senaste ARK ordentligt? Här finns t ex allt om ”Undanförsel och förstöring av radiosändare”!
Stig Johansson önskar trevlig läsning av telefonkultur. Flera företag berättar om hur de förbättrat sina affärer mha Televerkets tjänster. Men du kan också läsa om att tala främmande språk i telefon och ett sakregister med teletekniska termer. Själv fastnade jag för användbara telefonfraser på tyska ”Der Apparat ist nicht in Ordnung”. 20 kr står det att den 96-sidiga trycksaken kostar.
De tio goda åren 1982-1992, Telefinans jubileumsskrift. Det fanns pengar för att göra ”guldiga” trycksaker på den tiden. Tio regler för framgång kan man läsa om. Bl a är Fokus på affärerna, Kompetens och Resultatet viktiga!
En kokbok med sunt från havet var Division Nättjänsters julgåva 1993. Verksamheten går bra med med hårt slit och duktiga medarbetare som ligger bakom skriver Carl Göran Larsson. Division Nättjänster har receptet för framgångsrik drift och utveckling av telenätet.
”En presentation av tio års marknadsföringsinsatser i syfte att stimulera telefontrafiken från hushållsmarknaden.” Televerket/Telia var (sa man) Sveriges största köpare av reklam på den här tiden. Information om alla större kampanjer och hur mycket de hade uppmärksammats. ”När systemet är stängt är det billigare att ringa” är ingen kampanj man minns. ”EFTER SEX vardagar är det billigare att ringa”. Får väl anses lite vågat i reklamen från Televerket 1985?
Tyvärr är kataloger med namn, nummer och bild en antik företeelse i dagens digitala värld. Allting ändras kontinuerligt på webben och man kan inte bläddra i gamla kataloger och minnas kollegor. Den uppmärksamme kan notera MAS:styrelsens sekreterare och tillika webbansvarig ner till höger.
Julgåva och året är lite oklart för webbredaktören. Kanske 2001 då Marianne Nivert var nybliven VD för Telia. Efterträdde Jan-Åke Kark tidigt det året. Minns att många var lite missnöjda med att det var klassisk musik på CD’n.
Var inte alla unnat att få ha konferens på Villa Sjövik. Var väldigt trevligt och god mat.
En 118-sidig inspirationsbok som delades ut till alla på Telia, kunder och skolor. Året var 1998 då kunderna stod inför möjligheten att få välja teleoperatör. Nummerportabilitet, nytt utlandsprefix och lika tillträde med förval stod för dörren. Alla medarbetare i Telia skulle stärka kundrelationen och öka lojaliseringen med inspiration från denna bok. Här beskrivs hur vi möts utan att träffas som känns igen 22 år senare.
Ytterligare en intern telefonkatalog med bildgalleri med alla medarbetarna. Den här gången från Division Nättjänsters enhet Nätaffärer som skulle fungera som en brygga till Division Teletjänster.
Upptäck Televerkets stora bildarkiv och utnyttja det! Ring så letar vi!
Det var före internet och Google.
Både Minianvisning och en hel Handbok togs fram för att kunderna skulle kunna bemästra PLUS-tjänsterna. Inte helt okomplicerat att kommunicera med dåtidens AXE-system. Många sköna miljoner gick åt för att genomföra alla kampanjer. Tack för det Televerket kan man anta att reklambyråerna sa.
Mobilsidan krävde också sina guider för att lotsa kunderna rätt med sina nyinköpta mobiltelefoner. En sak var dock lättare. Ett SIM-kort var ett SIM-kort och fanns inte i en serie olika typer.
En beskrivning av Televerkets egna system för telekommunikation i Farsta. Vid renovering installeras Televerkets nya kabelsystem för PABX tal/data, låghastighetsdata och höghastighetsdata. Nu kunde man snabbt utöka och felsöka Datex, Datapak, Datel och Videotex. 7000 samtal om dagen tog telefonisterna hand om!
Brev till alla anställda från Tony Hagström maj 1993. Jag hoppas du vill följa med över till det nya Aktiebolaget Telia.
Marknadsavdelningen för Affärssektor Företag på Mårbackagatan. Brett ansvarsområde enligt organisationsschemat som omfattade profilering, säljstrategi, marknadsutveckling, mediautveckling och säljeffektivitet. Inte lite det! Alltid lika roligt med gamla kataloger med foton.
Undrar vilket företag idag som skulle kräva att man kan visa att man har kompetens för att hantera företagets laptops. Fanns tydligen kravnivå satta inom EU också.